Před Vánocemi bývá, alespoň u nás v redakci, největší problém vybrat dárky tatínkům, strýčkům, bratrům a dědečkům. Letos jsme se shodli na tom, že určitě nic nezkazíme kvalitním vínem. Oslovili jsme tedy odborníka na slovo vzatého, pana Františka Šamlu. Je výhradním dovozcem většiny vín, převážně italských, která nabízí na svém e-shopu, www.vinoprovas.cz. Jako laikům nám pomohl orientovat se v široké nabídce a vybrat dárek, se kterým se rozhodně trefíme.
Pane Šamlo, jste majitelem rodinné firmy, dovážíte do České republiky kvalitní víno ze zahraničí už třináct let. Jak jste se dostal k tomuto příjemnému koníčku?
Vše začalo zhruba na přelomu tisíciletí, kdy jsme s tehdejšími kolegy začali ochutnávat vína a také za nimi jezdili, především na Moravu. Firma potom skončila, každý jsme šli profesně jiným směrem a já jsem pokračoval v prozkoumávání vína, i když stále ‚jen‘ jako milovník vína. V této době jsem ‚objevil‘ italská vína s jejich neuvěřitelnou pestrostí odrůd a typů zpracování. Začal jsem je nejdřív dovážet pro sebe, rodinu, časem i pro kamarády. A odtud byl už jenom krůček k tomu, abych se o tyto poklady podělil a začal je nabízet k prodeji.
Podle jakých měřítek vybíráte víno, které zákazníkům nabízíte? Máte stále dodavatele nebo pravidelně mapujete trh a vyhledáváte nová vinařství?
Vzhledem k tomu, že víno je pro nás radostí a skoro až vášní, neustále hledáme nová vína, která by nám chutnala a se kterými bychom se rádi podělili s našimi zákazníky. V minulosti jsme nové partnery hledali převážně aktivně – vyráželi jsme do Itálie na exportní a kontraktační akce nebo jezdili do regionů. V poslední době převážná většina nových vinařů přišla díky doporučení některého z našich stávajících partnerů. Případně, když chci rozšířit naši nabídku o vína z konkrétního regionu, zeptám se na doporučení Tonyho Sasy, jehož databáze vinařů je ohromující. 🙂
Pokud některá z našich vín splňují jeho představu, rádi je nabídneme. V opačném případě poradíme, na kterého z dovozců italských vín se obrátit. Výraz ‚spokojený zákazník‘ nemusí nutně znamenat ‚náš zákazník‘. Lepší je, když zájemci pomůžeme koupit víno odpovídající jeho představám u jiného dovozce a získat tak potenciálně dalšího milovníka italských vín, než prodat za každou cenu vína, která mu ‚nesednou‘ a odradí jej od dalšího prozkoumávání italských vín. A pokud se k nám takový zákazník v budoucnosti vrátí, potěší nás to dvojnásobně.