Málo kdo z diváků ví, že televize Mňam a Hobby má své vlastní dabingové studio a tak všechny pořady, které na našich televizních stanicích Mňam a Hobby vídáte, vznikají pod naším drobnohledem. Právě u nás vzniká dabing pro nový seriál legendárního šéfkuchaře Gordona Ramseyho, který vysíláme každý čtvrtek ve 21:00. Hlasem této kontroverzní osobnosti kulinářského světa je ikona českého dabingu, pan Pavel Vondra. Svůj hlas propůjčil nepřebernému množství slavných tváří, jako jsou třeba Tom Cruise, Benicio Del Toro, Hugh Grant nebo Tyrese Gibson z Rychle a zběsile. Vy jej teď můžete slyšet v pořadu televize Mňam Gordon Ramsay: Za 24 hodin do pekla a zpět. My jsem si pana Vondru odchytli na chodbě a vyzpovídali na téma dabing a vaření.
Jak jste se dostal k televiznímu řemeslu?
Studoval jsem hereckou konzervatoř, a ta mě k této práci nasměrovala. Během posledních dvou ročníků studií jsme měli možnost vyzkoušet dabing na sborech ve studiu na Kavčích horách. Začal jsem se v tom hledat a uvědomil jsem si, že mě to baví víc než film nebo televizní natáčení. Při natáčení filmů se pořád na něco čeká, je to zdlouhavý proces, kdežto dabing je pohodová práce. Pokud vám postava sedne. Začal jsem na drobných rolích, poté přišly roličky a velký průlom nastal se seriálem Beverly Hills 90210, který byl v té době velmi populární, a já jsem tam daboval jednu z hlavních postav. Diváci si možná ještě vybaví postavu Steva, toho modrookého kudrnáče, kterému jsem byl podle některých v té době i trochu podobný. I díky této popularitě jsem pak dostával další a další příležitosti. Tahle profese mě naplňuje, je mi blízká a mám ji rád, i když je to občas psychicky náročné. Hlavně, když nefunguje technika.
Dabingu se věnujete téměř 30 let. Co tomu říkají vaši blízcí, když vás slyší v televizi?
Z počátku jsem měl problém i já sám sebe poslouchat. Vnímal jsem všechny chyby, které jsem dělal a rozčilovalo mě, že už nešly vzít zpátky. Jednu dobu jsem dokonce i televizi přepínal, když tam běželo něco s mým dabingem. Nakonec jsem si zvykl a časem i moje rodina. Dneska u nás většinou běží televize jako kulisa, u které manželka třeba vaří, a už to vlastně ani nevnímáme. Moje žena taky často dabuje a já ji taky z obrazovky už nevnímám. Zvykli jsme si.
Jak se změnil proces dabingu za dobu, co mu věnujete?
Dříve jsme při dabování byli spolu. Pro nás pro všechny to bylo tenkrát mnohem lepší. Herci se před dabováním scházeli v čekárně, povídali si a byli v kontaktu. Měl jsem to štěstí, že jsem dělal třeba i s Františkem Filipovským a na natáčení s ním jsem se vždycky moc těšil, protože jehož historky byly naprosto šílené. Dneska už ta komunikace mezi herci není. Dabuje se formou vytáček, což znamená, že dabér přijde do studia, sedne si do kabiny a udělá jen svoji roli a odejde domů. Po něm přijde další a zase si sedne za mikrofon a dělá taky jen svou roli. Zvukař to pak smíchá dohromady. Herci se už vídají jen mezi dveřmi a to je velká škoda. Samozřejmě jsme se tenkrát nejvíc těšili na to, až půjdeme do čekárny a budeme si povídat. Dnes se člověk cítí v kabině osamocený.
Jedině když dabujete jako druhý, nebo třetí, tak můžete na někoho navázat. Je to tak?
Ano, je to tak. Když dabuju jako první, tak musím v duchu číst i mezirepliky, tedy text svých kolegů, abych věděl, na co logicky navazuju. A někdy je těžké se v tom orientovat. Lepší je, když je ta zvuková stopa již natočená, máte ji ve sluchátkách a jenom na navazujete na něco, co řekl někdo před vámi.
Jak se řeší přeřeky?
Zrovna dnes jsem jeden takový ošemetný moment měl, a tak se to pak točí tak dlouho, až se to povede. Ale já mám metodu, na které jsem domluvený i s režisérem. Když se zaseknu na replice, kterou nejsem schopný říct, tak tu repliku přeskočíme a za pár minut se k ní pak vrátíme. A je zajímavé, že to pak řeknu napoprvé.
Na Mňam TV jste propůjčil svůj hlas Gordonovi Ramsaymu, který je velmi specifický. Nemáte problém s vulgarismy nebo se řvaním do mikrofonu?
To vůbec nemám. Gordon Ramsay je opravdový profík. Podle něj se vytváří lokální verze po celém světě, u nás si určitě diváci pamatují pořady s panem Pohlreichem. Ke Gordonovi patří i ta sprostá slova, protože jsou většinou na místě. Nejsou zbytečná a ta vulgarita v jeho případě zaznívá v ten správný čas. Já se rád divám na obdobné pořady, protože je za tím vidět ta obrovská profesionalita a zkušenosti z oboru. Jak kuchařského, tak restauratérského.
Kuchaře nedabujete poprvé, jaký máte vztah k vaření?
Já jsem hrozně rád vařil, dokud jsem měl čas. Teď už se vaření spíš věnuje moje žena. Vaření mě baví a dokonce umím celkem dobře rozpoznávat jednotlivé suroviny z již uvařeného jídla, když jíme někde venku. To pak to dokážu doma docela věrně reprodukovat na vlastní talíř. A tenhle typ kuchařiny je mi blízký. Při vaření dost málo dodržuju psané recepty, spíš vařím podle intuice.
Kromě Gordona Ramsayho jste hlasem i dalších výrazných herců. Kdo z nich je vám nejblíž?
Nejbližší je mi určitě Hugh Grant, který má velmi specifický styl hraní. Je to velmi promyšlené. Když jsem prokouknul jeho trhaný projev a zadrhávání, tak už není těžké to napodobit. A člověka to baví. Jeho projev je navíc v každém filmu přibližně stejný. Hugha mám hrozně rád.
Dokáže vás při dabování něco překvapit?
Myslím, že už ne. Daboval jsem nespočet filmů, od stupidních hororů po špičková díla. Takže mě už asi nic nezaskočí. Ale občas se objeví nějaký film, který mě potěší. Pamatuju si jeden, který jsme dělali s Martinou Hudečkovou. Byl to film o dvou autistech a byl tak úžasný, že na to natáčení rád vzpomínám, i když celý film jsem do dnes neviděl.
Pobavilo vás někdy něco na dabingu?
Kdysi dávno jeden zvukař z FAMU odevzdal jako svou ročníkovou práci sestřih z nepovedených záznamů, přeřeky od všech možných lidí. A to byla neskutečná sranda. Já jsem tam například z loňských páťáků udělal loňské paťaky.
Pokud chcete Pavla Vondru slyšet, dívejte se každý čtvrtek ve 21:00 na pořad Gordon Ramsay: Za 24 hodin do pekla a zpět na Mňam TV.
A pozor. Nyní pro vás společně s panem Vondrou dabujeme již druhou řadu toho velmi oblíbeného pořadu. Máte se rozhodně na co těšit!